Tuesday, July 5, 2011

Menghitung hari

Alhamdulillah. Hari ini kita masih lagi mampu bernafas di muka bumi Allah ini. Selawat dan salam ditujukan kepada Nabi junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W dan juga para sahabat serta keluarga Baginda.

Alhamdulillah, sekarang kita sudah memasuki 3 Syaaban 1432 H bersamaan 5 Julai 2011. Tidak lama lagi kita akan bertemu dengan bulan Ramadhan. InsyaAllah, semoga Allah memanjangkan lagi umur kita agar dapat bertemu dan menikmati ganjaran yang disediakan pada bulan yang mulia itu.

Persoalannya, adakah kita sudah bersedia untuk menghadapi bulan tersebut dengan seluruh jiwa dan tenaga kita? Adakah kita mahu melepaskan ganjaran-ganjaran tersebut dengan begitu sahaja? Mungkin ada sesetengah yang berkata, "tak apa, tahun depan, kalau panjang umur, jumpa lagi dengan bulan Ramadhan". Itulah yang sering kita dengari. Manusia sering bersikap "tidak mengapa" dalam kehidupan sehariannya sehinggakan jika terlepas untuk membuat kebaikan pada bulan Ramadhan, tidak ada apa-apa yang dirisaunya, bahkan boleh berkata lagi sedemikian.

Ajal, maut, jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah. Adakah kita mengetahui bilakah ajal kita akan datang? Mungkin hari ini, esok, dan seterusnya. Jadi, kita sebagai hamba yang dhaif ini, tiada kuasa pun untuk menghalang kehendak-Nya. Sekiranya Allah berkata kun fayakun, maka jadi la dengan kehendak-Nya.

Oleh itu, marilah kita muhasabah semula diri kita dan menjaga iman kita dengan sebaiknya kerana iman ini kadang-kadang boleh naik dan turunnya. Bergantung pada individu itu sendiri untuk menjaga iman dalam dirinya masing-masing. Yang penting jaga hubungan dengan Allah S.W.T selalu hendak-Nya. InsyaAllah. Nasihat untuk diri yang menulis coretan ini juga.

Akhir kata, sambutlah salam Ramadhan yang akan menjelang tidak lama lagi dengan penuh harapan dan keampunan daripada Allah S.W.T. Selamat menyambut bulan Ramadhan. Semoga kita bersama-sama mendapat ganjarannya nanti. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Jom komen. Cer tulis sikit.