Monday, March 28, 2011

LUAHAN HATI TERPENDAM...

In the name of Allah...
Dalam bilik, atas meja tulis. 27 Mac 2011. 6.58 pm


Firstly, aku mengucapkan syukur kepada Allah S.W.T kerana Dia telah banyak menolong dan masih memberikan jalan hidayah kepadaku dalam menempuh jalan yang berliku ini.
Aku memang tidak dapat menggambarkan betapa gembiranya hati kecilku ini kerana Dia sudi memilihku dan menjagaku walaupun terdapat berbilion dan jutaan manusia di bumi ini. Memang sungguh menakjubkan. Itulah dia berkat daripada keyakinan dan keimanan kita bahawa yakin seratus peratus kepada kekuasaan dan pertolongan Allah dalam melakukan apa jua pekerjaan. Kita kena yakin bahawa Allah sentiasa melihat setiap perlakuan kita dan memerhatikan gerak langkah kita ini. Dan ingatlah bahawa kedua-dua malaikat di sisi kita tidak pernah meninggalkan sesuatu catatan pun walaupun kita melakukan amal kebajikan atau pun amalan kejahatan yang dianggap ringan. Mereka taat dan patuh kepada perintah Allah S.W.T tanpa perlu banyak berbicara.

Aku mengucapkan syukurku kepada Allah S.W.T kerana Dia telah menganugerahkan aku kedua-dua ibu dan bapa yang sangat penyayang dan mengasihani anak-anaknya. Aku sentiasa teringatkan kata-kata mereka : “Mak dan bah selalu ingat kat anak-anaknya melainkan waktu tidur je lupakan anak”. Itulah dia tanda kasih dan sayangnya ibu bapa kepada anak-anak mereka.

Sekarang aku sudah berjaya melanjutkan pelajaran di universiti yang sangat gemilang iaitu di UNIMAS. Walaupun jauh beribu batu, tetapi hatiku berat untuk meninggalkan ibu dan bapaku di kampung. Kalau ikutkan hati, aku rasa mahu balik selalu ke kampung melihat mak dan bah. Tetapi aku fikir semula bahawa aku datang ke sini, bukanlah untuk bermain-main dan berseronok kerana tidak dikongkong lagi dalam jagaan ibu dan bapa, tetapi aku memikirkan bahawa aku mempunyai amanah yang besar untuk dilaksanakan. TANGGUNGJAWAB!!! Ye..betul tu!! TANGGUNGJAWAB!!! Sesuatu yang sangat berat untuk aku mengendongnya. Jadi serba salah bagiku sekiranya aku mempermainkan amanah itu. Lagi satu amanahku ialah menjalankan sunnah Rasulullah S.A.W iaitu BERDAKWAH. Bunyinya agak pelik kerana mungkin ada yang beranggapan : “dah cukup ilmu sangat ke sampai nak berdakwah ni”?? tapi itulah yang perlu aku lakukan. Aku cuba untuk mengajak adik2 di universiti ke arah jalan yang baik dan meninggalkan perkara yang buruk. Aku sedar diriku bukanlah seorang yang perfect kerana aku yakin tiada seorang manusia pun di dunia ini yang sempurna. Semuanya mempunyai kelebihan dan kekurangan yang tersendiri. Begitu juga dengan diriku.

Alhamdulillah, aku bersyukur kerana telah terpilih untuk mengikuti jalan tarbiyah ini. Di UNIMAS inilah aku menemui suatu hidayah yang tiada nilainya dan sukar untuk dijaga dengan baik oleh seseorang manusia. Pada mulanya, ramai sahabat2 ku yang mengikuti jalan tarbiyah ini, tetapi entah kenapa apabila mereka telah dipengaruhi oleh kata2 fitnah yang cuba untuk menghalang daripada mengikuti jalan dakwah ini, akhirnya mereka mengundurkan diri tanpa sebarang berita. Mereka mengatakan mereka sibuk dengan pelajaran, tiada masa, ada discussion itu, ada discussion ini dan akhirnya mereka terus keluar daripada jalan dakwah ini. Yang tinggal hanyalah beberapa kerat sahaja. Mungkin ada hikmah-Nya kenapa Allah buat begitu. Mungkin Dia ingin mencari seseorang manusia dan khalifah yang sanggup berkorban bukan sahaja dari segi masa, jiwa, diri dan juga harta benda.

Ya!! Aku kembali teringat firman Allah S.W.T dalam kitab suci-Nya iaitu “barangsiapa yang menolong agama Allah, maka Allah akan meneguhkan kedudukannya itu. Aku kembali bertenaga selepas mengalami kesedihan yang sangat merundum. Allah itu sangat Luas Pengetahuan-Nya, Dia dapat kembali merawat jiwa-jiwa hamba2-Nya.
Kini, aku tekad dalam diriku bahawa aku akan belajar bersungguh-sungguh demi mencapai cita-cita dan membahagiakan mak dan abahku di kampung. Lagi satu hasratku ialah, aku teringin sangat untuk menghantar mak dan abahku menunaikan umrah dan haji di Mekah. Aku dapat rasakan mereka memang teringin sangat untuk menjejakkan kaki dan menunaikan rukun Islam yang kelima ini. Insya-Allah, ada rezeki lebih nanti, aku akan membawa mereka berdua.

Terima kasih juga kepada adik-beradikku kerana mereka sangat menyayangi dan mengambil berat tentang diriku ini. Mereka sanggup melakukan apa sahaja untuk memastikan hasratku tercapai. Mereka tidak jemu untuk menolongku dari segi kewangan sekiranya aku sangat memerlukannya. Insya-Allah, aku akan sentiasa mendoakan rezeki mereka supaya dimurahkan selalu hendak-Nya. Amin Ya Rabb.

1 comment:

Jom komen. Cer tulis sikit.